Maandag 22 oktober 2018 - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Bert, Jolanda en Saskia Zalm - WaarBenJij.nu Maandag 22 oktober 2018 - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Bert, Jolanda en Saskia Zalm - WaarBenJij.nu

Maandag 22 oktober 2018

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Bert, Jolanda en Saskia

23 Oktober 2018 | Rwanda, Kigali

Onze laatste reisdag in Rwanda. Wij gaan weer terug naar Kigali. Na het ontbijt gaan wij rijden. Onderweg stoppen wij even om brood en yoghurt voor de lunch te kopen.

In St. Paul krijgen wij snel onze kamers toegewezen en gaan wij ons installeren. Ondertussen komt ook zuster Dorien aan uit Rubengera. Het is fijn om haar weer in ons midden te hebben. Lucas, onze vriendelijke chauffeur, heeft haar opgehaald. In de tuin van St.Paul staat een prieeltje, hier gaan wij met z'n allen lunchen. Wij zingen zuster Dorien toe, zij was immers zaterdag jarig. Wij hebben voor haar een typisch Rwandees mandje gegeven met daarin steeds kleiner worden de mandjes. Hier hebben wij allemaal onze gelukwensen voor haar in gedaan. Zuster Dorien nam ook het goede nieuws mee uit Rubengera dat er toestemming is gegeven om te beginnen met de bouw van de basisschool. Iedereen is blij met dit goede nieuws.

Na de lunch komt Marlayne, de pleegdochter van Jan, met haar handel. Er wordt flink over en weer gehandeld. Hierna splitsen wij ons in drie groepen.

De eerste groep gaat naar een locatie waar ze handgemaakte Rwandese kunst verkopen. Deze groep komt met hele leuke dingen thuis.

De tweede groep gaat naar het centrum. Zij gingen met Jan op zoek naar een bank. Maar konden die niet vinden en zijn toen ergens wat gaan drinken.

De derde groep ging met Polycarp naar de Barbier. Een van de groep wilde graag zich laten scheren. Daar bleek ook een manicure te zitten. De dames hebben daar voor € 2,50 pp hun nagels laten manicuren en lakken. Rob ging overstag en heeft zijn baard laten bijwerken. Hij ziet er 10 jaar jonger uit. De mannen uit dit groepje wilden een Rwandees t-shirt. Die zijn daar ook in geslaagd.

Allemaal weer terug bij St. Paul wisselden iedereen zijn of haar belevenissen uit en werden de aankopen getoond.

De avondmaaltijd hebben wij gezamenlijk gebruikt. Wij hebben afscheid genomen van Polykarp. Hij heeft morgen een andere opdracht. Hij houdt een praatje waarin hij iedereen bedankt en hij heeft voor iedereen een typisch Rwandees mandje als cadeautje. Wij maken nog een groepsfoto en gaan naar ons bedje.

• 23 Oktober 2018 - 15:09

Wim En Cootje Boekschooten:

Zo, en nu is de reis alweer bijna voorbij. Wat hebben jullie mooie dingen meegemaakt! Ik kan me wel voorstellen dat jullie moe zullen zijn, van alle indrukken. We wensen jullie een goede terugreis!
    Groeten van Wim en Cootje