Zaterdag 20 oktober 2018 - Reisverslag uit Kayonza, Oeganda van Bert, Jolanda en Saskia Zalm - WaarBenJij.nu Zaterdag 20 oktober 2018 - Reisverslag uit Kayonza, Oeganda van Bert, Jolanda en Saskia Zalm - WaarBenJij.nu

Zaterdag 20 oktober 2018

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Bert, Jolanda en Saskia

21 Oktober 2018 | Oeganda, Kayonza

Vandaag weer eens kennisgemaakt met de manier van afspraken maken in Rwanda. Zoals wij gisteren hadden aangegeven zouden wij vandaag naar het hotel in het Akagera park gaan. Echter toen Polykarp vanmorgen belde om door te geven hoe laat wij zouden aankomen, kreeg hij te horen dat de kamers die wij gereserveerd hadden niet meer beschikbaar zouden zijn. Dus Jan en Polykarp waren al vroeg in de weer om een overnachting te gaan regelen. Helaas bleek er dicht bij het park geen gelegenheid meer te zijn, dus moeten wij noodgedwongen naar een hotel op een uur rijden van het park. En morgen dus ook een uur vroeger uit bed om wild te gaan spotten.

Wij vertrekken op tijd om naar Kigali te gaan. Daar gaan wij onze grote koffers in een kamer in St. Paul zetten. Onze eerst guesthouse in Rwanda. Hier keren wij maandag weer terug. Wij reizen de komende twee nachten met een kleine koffer in de buurt van het Akagera National Park. Bij St. Paul aangekomen ook hier weer een Rwandees misverstand. Zij willen dat wij onze bagage in een bagagekamer zetten maar aangezien er nogal wat geld verdeeld zit over de koffers wil Jan dit absoluut niet. Na veel vijven en zessen krijgen wij dan toch de sleutel van een kamer en zetten hier onze koffers neer en gaan nog even naar het toilet.

Wij vertrekken richting het Akagera park. Onderweg stoppen wij nog even bij een supermarkt om brood en yoghurt te kopen voor de lunch en rijden verder. Het prachtige landschap glijdt aan ons voorbij. Bij een kerk zien wij trappen en een muurtje, een mooie locatie om te picknicken. Geen nieuwsgierige mensen dit keer. Dus wij eten rustig ons eten op en gaan daarna weer verder.

Na nog een klein uurtje rijden komen wij aan bij ons hotel. Wij worden vriendelijk opgewacht door de manager en krijgen een flesje water aangeboden. Nadat onze kamers zijn toegewezen, kan een ieder doen waar hij of zij zin in heeft. Er is een terras bij het hotel waar wat gedronken kan worden, wat een aantal dan ook doet maar de meesten kiezen ervoor om even een dutje te doen.

Wijs geworden door ervaring bestellen wij ruim op tijd ons eten. Wij moeten immers op tijd naar bed om morgen al heel vroeg op te staan naar het park te gaan. Het eten is van goede kwaliteit en warm, dus besluit Jan dat wij hier morgen ook blijven slapen. Wij gaan na het eten op tijd naar onze mandjes.

In gedachten zijn wij de hele dag bij zuster Dorien en de zusters in Rubengera geweest. Vandaag is niet alleen de verjaardag van zuster Dorien maar wordt ook zuster Evodie in Rubengera begraven. In de avond horen wij dat de begrafenis de gehele dag heeft geduurd en dat er heel veel belangstelling was.